Značaj pozorišta za decu – Obrazovna i zabavna funkcija predstava

dečija prestava

Dečje pozorište predstavlja izuzetno značajan segment kulturne ponude namenjen najmlađima.

Predstave nisu samo način da se deca zabave, već imaju duboko obrazovnu funkciju i igraju ključnu ulogu u njihovom razvoju.

Studija Dragane Gnjatović sprovedena u Švedskoj ukazuje na važne aspekte, kao što su pismenost, kreativnost i jezičke veštine, koje se razvijaju kroz interakciju sa predstavama i pričama.

Teoretski okvir ovog istraživanja zasnovan je na socijalnoj i kulturnoj teoriji ruskog psihologa Lava Vigotskog, koji ističe da je razvoj i učenje deteta socijalni proces.

Interakcije s drugim ljudima, pri čemu jezik i simboli igraju ključnu ulogu, pomažu deci da razviju svoje kognitivne sposobnosti.

Razvoj kreativnosti kod dece kroz pozorišne predstave

deca glume u predstavi
Pozorište razvija kreativnost, maštu, pamćenje i socijalne veštine dece / youtube.com

Pozorište je univerzalno sredstvo za razvoj i vaspitanje deteta. Deca već sa dve godine razumeju glumačku igru i kroz pozorišne predstave za decu, mogu razviti ključne veštine.

Učestvovanje u interaktivnim predstavama motiviše dete da primi nove emocije i razvija kreativnost.

Interaktivno pozorište i njegova uloga

Interaktivno pozorište igra ključnu ulogu u razvoju kreativnosti kod dece.

Kroz aktivno učestvovanje, deca poboljšavaju maštu, artikulaciju i pamćenje.

Na primer, pozorišne vežbe u učionici pomažu razviti pažnju, volju i saradnju među decom.

Pozorište kao kolektivna aktivnost uči decu međusobnoj saradnji i interakciji.

Umetnički doživljaj i obrazovne predstave

Umetnički doživljaj u okviru pozorišnih predstava za decu podstiče razvoj kognitivnih sposobnosti, pamćenja i razmišljanja.

Deca kroz ove predstave uče da razlikuju dobro i zlo, te razumeju posledice određenih ponašanja.

Behavioral experts naglašavaju da posete pozorištu pomažu deci da zamisle kompleksne koncepte poput ljubavi, prijateljstva, izdaje i nade.

[su_note note_color=“#ffd966″]

  • Deca već sa dve godine razumeju glumačku igru.
  • Učestvovanje u predstavama poboljšava pamćenje, maštu, artikulaciju.
  • Pozorišne vežbe u učionici razvijaju pažnju, maštu, volju, pamćenje kod dece.
  • Pozorište je kolektivna aktivnost koja decu uči međusobnoj saradnji i interakciji.
  • Istraživanja pokazuju da deca koja posećuju pozorište postaju kreativnija i komunikativnija. [/su_note]
Prednosti pozorišta Razvojne veštine
Interaktivne predstave Mašta, artikulacija, pamćenje
Umetnički doživljaj Kognitivne sposobnosti, kritičko mišljenje, razlikovanje dobrog i zlog
Kolektivne aktivnosti Saradnja, pažnja, volja

Kulturna edukacija kroz pozorište

ćetvoro dece, dve devojčice i dva dečaka glume u predsatvi obučeni u kostime
Deca kroz pozorište stiču znanje, iskustvo i kulturne veštine / youtube.com

Kulturna edukacija kroz pozorište pruža deci priliku da participiraju u obrazovne predstave, što je ključan faktor za njihov društveni razvoj.

Teatar za decu i mlade razvijao se simultano tokom XX veka u mnogim zemljama, uprkos sociopolitičkim i ekonomskim razlikama.

U nekim zapadnoevropskim državama, posebna pažnja se posvećuje pozorištu za decu kroz stimulativne načine finansiranja i integraciju u obrazovni sistem.

Većina srednjoškolaca u Republici Srbiji retko ili uopšte ne posećuje pozorišta, muzeje ili galerije.

Prema Strategiji razvoja kulture Republike Srbije, najčešće posećeni sadržaji u oblasti kulture za decu su izložbe i obrazovne predstave.

[su_note note_color=“#ffd966″] Prema istraživanju, 49,5% mladih ljudi (uzrasta 15‒29 godina) ima tri do pet sati slobodnog vremena dnevno, a samo 9,3% posvećuje posetu kulturnim sadržajima. [/su_note]

Gradsko pozorište ima više stotina dece uključenih u programe Kreativnog centra tokom godine.

Oko 50 dece su stalni članovi dramskih studija u Gradskom pozorištu.

Proširenje sekcija kao što su baletske sekcije i sekcije za dizajn i grafiku planirane su, ali još nisu realizovane zbog nedostatka stručnog kadra i finansijskih sredstava.

Programi poput “Young Theatre on the Move” i festival MIRAI 2020 koji uključuju međunarodne učesnike omogućavaju deci sticanje dragocenih iskustava kroz interkulturalnu razmenu.

Konzistentna izloženost ovu vrstu edukacija kroz umetnost doprinosi većim nivoima kreativnosti i komunikacijskih veština kod dece koja redovno posećuju pozorišta.

Rezime

Pozorišne predstave imaju izuzetno važnu ulogu u razvoju deteta, ne samo kao oblik dečje zabave, već i kao značajan faktor u obrazovanju i kulturi.

Kroz umetnički doživljaj i priče, predstave podstiču kognitivni i socijalni razvoj najmlađih, a vaspitači i učitelji igraju ključnu ulogu u integraciji ovih sadržaja u edukativni proces.

Istraživanja su pokazala da deca putem pozorišta razvijaju različite aspekte imaginacije, poput stvaralačke imaginacije, imaginacije fantazije i imaginacije pamćenja.

Ovaj proces mentalne transformacije stvarnosti ključan je za formiranje novih misaonih slika i unapređenje kreativnosti.

Sa stanovišta sociokulturne psihologije, pozorišne predstave pomažu deci da bolje razumeju i vrednuju kulturne vrednosti, čime se obogaćuje njihovo ukupno obrazovanje.

Takođe, primenjeno pozorište u obrazovanju definiše se kao poseban vid pedagoškog rada koji koristi pozorišne tehnike u obrazovne i vaspitne svrhe.

Ovakav pristup podstiče komunikaciju i interaktivno učešće dece, omogućavajući im dublje razumevanje sadržaja i bogatiji kulturni doživljaj. Tokom perioda karantina posebno je uočeno da su deci najviše nedostajale upravo žive pozorišne predstave u odnosu na onlajn kulturne sadržaje.

Zaključno, buduća istraživanja o obrazovnom značaju pozorišta za decu treba da uključe i dečju perspektivu i njihovo razumevanje ove umetnosti.

Na taj način moguće je unaprediti praksu i doprineti dubljem razumevanju dečjeg razvoja u kulturnom kontekstu, jer uloga pozorišta u razvoju deteta i dečjoj zabavi ostaje neiscrpan izvor novih pristupa i mogućnosti za buduće generacije.

By Jelica